השקיעו בכושר הנפשי ולא רק בכושר הגופני!

סיפור דמיוני על העיר תל אביב . פעם, בעיר גדולה ושופעת התלהבות, גילו בני נוער ומבוגרים כאחד מקור בידור קסום שלא רק שעשע אותם אלא גם הזין את כושרם הנפשי. בטח אתם מסוקרנים לשמוע במה מדובר? תשבצים! התענוגות התמוהים הללו התגלו כהרבה יותר מסתם משחקי מילים. הם שינו את חייהם של תושבי העיר, והפכו אותם לבריאים וחכמים הרבה יותר. עד כדי כך שמידי שנה נערכה תחרות תשבצים של מי שפותר את התשבץ הגדול בזמן הנמוך ביותר!

אחר צהריים שטוף שמש אחד, רוי הצעיר, נער עם כישרון למשחקי וידאו, נתקל בדיזניגוף סנטר בעיתון ובו תשבץ מסקרן. כשהוא מילא את הריבועים הריקים באותיות האלף בית, פניו אורו בהתרגשות, כשהבין שתשבצים מהנים יותר ממה שהוא אי פעם דמיין. הוא לא ידע שהמשחק הכובש הזה יהפוך לבילוי המועדף עליו, וירחיק אותו מהבוהק המזיק של המסכים. כשאוצר המילים של רוי התרחב, הוא גילה ביטחון חדש בכישורי השפה שלו, והרשים את מוריו וחבריו כאחד ברהיטותו. תשבצים פתחו בפני רוי עולם של שעשוע וידע, והוכיחו שהם לא היו רק משחק למבוגרים אלא תרגיל מנטלי מצוין גם לבני נוער! כשהדריך בצופים בימי שלישי ושישי, וכשחניכיו היו מתאספים וישובים בגן מאיר לפעולה, רוי היה מציג להם מעין משחק על לוח דמוי תשבץ במשחק הופיה חצי ממילה או ביטוי מסויים, והחניכים היו מצביעים ושואלים אם יש בביטוי אות מסוימת, וכמישהו מהחניכים בתנועה היה יודע את התשובה היה זוכה בנקודה ורוי הסביר וחידד את התשובה לכולם.

בינתיים באותה העיר שוקקת החיים, ומוקפת גורדי השחקים שנבלעים בעולם הוירטואלי, גרה גם טליה, אשת מקצוע צעירה שכמהה להפסקה מהשגרה הדיגיטלית שלה בבית הקפה בשיכון בבלי. יום אחד, היא נתקלה באפליקציית תשבצים בטלפון שלה. סקפטית בהתחלה, היא החליטה לנסות את זה. היא לא ידעה שההחלטה המוזרה הזו תשנה את חייה. מדי ערב, כשטליה ישבה ליד החלון ולגמה מקיאטו קטן, היא שקעה ושקדה בפתרון תשבצים, והפיתוי של הגאדג’טים האלקטרוניים שלה התפוגג. מחקרים רפואיים ממוסדות נחשבים בארה”ב, קנדה ואירופה אישרו שפעילויות נפשיות כאלה מפחיתות מתח, מקלים על חרדה ומחזקים את התפקוד הקוגניטיבי. האושר של טליה היה מדבק כשהיא שיתפה את הסוד החדש שלה לחיים בריאים ומאושרים יותר עם עמיתיה, והוכיחה שתשבצים הם תרופת נגד קסומה לצער שנגרם על ידי מסך.

עם התפשטות הידיעה על שיגעון החידות בעיר , אפילו קשישים הצטרפו לשורות חובבי התשבצים. הכירו את מר עובד הבן, פרופסור בדימוס, שימיו היו פעם מונוטוניים וחסרי השראה. עיניו נצצו בהנאה כשהוא מילא כל רמז/הגדרה בתשבץ כי הוא גילה שתשבצים לא רק משעשעים אלא גם כלי למידה רב עוצמה. בכל חידה הוא התעמק בנושאים שונים ואירועים היסטוריים, הרחיב את בסיס הידע שלו ונשאר חד מנטלית. המחקרים הרפואיים שהוא קרא אימתו עוד יותר את ההשפעה החיובית של פעילויות כאלה על שימור הזיכרון והגמישות הקוגניטיבית. עם תשבצים לצידו, מר תומפסון הוכיח כי משחקי מילים הללו היו מעיין נעורים עבור קשישים שכמהים לחדד את החשיבה והשליפה המהירה של התשובה ממוחם!

וכך, העיר תל אביב חיה ובועטת באושר ועושר עד עצם היום הזה, בני נוער ומבוגרים מתענגים על ההנאות של פתרון תשחצים בכל פינה. בחוף גורדון, בבית הקשתות. ואפילו בעת רביצה של אחר הצהריים בפארק במסילה.  בין אם הם בני נוער כמו רוי, שחיפשו הפוגה מהמסכים, נשים שכמהו לצמיחה אינטלקטואלית כמו טליה או כאלה  נשארו חדים מנטלית כמו עובד הבן, תשבצים התגלו כאוצר נצחי. מחקרי הרפואה מארה”ב, קנדה ואירופה דיברו, ואישרו כי פלאי המילים הללו היו מקור לכיף אינסופי ודרך לנפש בריאה יותר.